Kursene mine passer for ansatte i barnehager, SFO/ AKS, PPT, barnevern, skoler, eller andre som arbeider med barn. Det gir konkrete verktøy for å møte barns følelser på en trygg og utviklingsstøttende måte.
Jeg legger stor vekt på å skape engasjerende og praksisnære opplevelser som gir deltakerne både ny kunnskap og konkrete verktøy de kan ta i bruk med én gang.
Kursene jeg tilbyr er fleksible og kan tilpasses ulike behov og formater. De kan arrangeres som:
- Separate 3-timers kurs for en mer konsentrert gjennomgang av temaene.
- Heldagskurs der vi går i dybden på flere områder og gir deltakerne en helhetlig opplevelse.
- Digitale kurs for dem som ønsker en praktisk og tilgjengelig løsning uansett hvor de befinner seg.
Kursene kan holdes i forbindelse med:
- Planleggingsdager, der det er rom for faglig påfyll og utvikling.
- Personalmøter, som en del av intern kompetanseheving.
- Eller skreddersys etter den enkelte barnehages spesifikke behov og ønsker.
Jeg sørger for at innholdet er relevant og praktisk for deltakerne, og jeg er fleksibel med både tema og format for å sikre at kursene gir størst mulig verdi for dere. Ta kontakt, så finner vi en løsning som passer dere best!
Kursene kan skreddersys utifra bestillers ønske og behov.
Alle kurs kan holdes digitalt via Teams som 2 timers kurs.
Jeg tilbyr følgende kurs:
Når følelser blir atferd. 3 t.
I hverdagen møter vi mange barn som strever med seg selv og omgivelsene sine. De havner ofte i konflikter med andre barn og voksne, eller trekker seg tilbake fordi følelsene deres påvirker både ord og handlinger uten at de selv forstår hvorfor.
Dette kurset handler om hvordan vi som voksne kan hjelpe barn som er redde, sinte, triste eller har mye aggresjon, slik at de bedre kan håndtere følelsene sine. Vi utforsker hvordan vi kan støtte barna i å håndtere det som er vanskelig, framfor å avlede eller undertrykke følelsene.
Innhold i kurset:
- En gjennomgang av de ulike grunnfølelsene og hvordan de påvirker barns atferd.
- Hvordan vi kan hjelpe barn til å bli kjent med egne følelser og forstå hvordan de påvirker dem.
- Hva skjer i kroppen og hjernen når barn reagerer følelsesmessig?
- Praktiske strategier for følelsesregulering og hvordan vi kan møte barn på en måte som styrker deres evne til å håndtere følelser.
- Hvordan vi som voksne kan være trygge støttespillere når barn uttrykker aggresjon, tristhet eller blir vanskelig å nå fram til.
***********************************************
Utagering og vold hos barn og unge: Hvordan forstå, forebygge og håndtere? – 3 timers kurs
Vold og utagering blant barn og unge er en stadig økende utfordring i norske skoler. Dette kurset gir innsikt i hva som ligger bak slik atferd, og hvordan man kan forstå, forebygge og håndtere situasjoner på en måte som fremmer trygghet og utvikling.
Innhold i kurset:
- Forståelse av utagering og vold:
- Psykoedukasjon om hva som skjer på innsiden når barn og unge blir trigget og utøver vold.
- Hva som aktiverer og opprettholder et overaktivert toleransevindu/stressresponssystem.
- Hvordan følelsesmessige belastninger og utilstrekkelig følelsesregulering kan føre til utagering.
- Hjerneforskning og atferd:
- Gjennomgang av den tredelte hjernen (reptilhjernen, følelseshjernen og tenkehjernen) og hvordan dette påvirker barns reaksjonsmønstre.
- Hvordan barn kan hjelpes til å regulere seg selv gjennom støtte fra trygge voksne.
- Forebygging gjennom samspill:
- Betydningen av voksnes kroppsspråk, stemmebruk og intimsone i møte med utagerende barn og ungdom.
- Bevisstgjøring om hvordan vår egen tilstedeværelse og regulering kan bidra til å roe ned stress og aggresjon.
- Praktiske verktøy for håndtering:
- Demonstrasjoner og praktiske øvelser for hva man kan gjøre i situasjoner med fysisk utagering, som lugging, biting, sparking, eller andre voldelige handlinger.
- Hvordan man kan deeskalere konflikter og hjelpe barnet tilbake til ro uten å eskalere situasjonen ytterligere.
Målgruppe:
Dette kurset er rettet mot ansatte i skoler, barnehager og andre som jobber med barn og unge, og gir både teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter for å møte vold og utagering på en trygg og konstruktiv måte.
Ved å forstå hva som ligger bak atferden, og ved å være forberedt på hvordan man kan handle, kan vi bidra til å skape tryggere miljøer for både barn og voksne.
**********************************************
Du ser det ikke før du tror det: barn i vanskelige livssituasjoner 3 t.
Kursbeskrivelse:
Dette kurset tar for seg en av de mest alvorlige og utfordrende situasjonene barn kan oppleve: å være utsatt for seksuelle overgrep, vold eller omsorgssvikt. Mange barn som lever under slike forhold, viser ikke alltid tydelige tegn, og de forteller sjelden direkte til voksne. Det krever derfor oppmerksomhet, kunnskap og innsikt fra voksne som står rundt dem. Målet med kurset er å gi deltakerne forståelse for de utsatte barnas situasjon og praktiske verktøy for hvordan de kan oppdage, hjelpe og støtte disse barna.
Kursinnhold:
- Symptomer på at barn lever i vanskelige livssituasjoner Lær å identifisere de mer subtile tegnene på at et barn kan ha det vanskelig. Vi ser på atferd, kroppsspråk og emosjonelle signaler som kan vekke bekymring.
- Når tilknytningen feiler: Hva skjer med barn som opplever svikt i sine viktigste relasjoner? Vi utforsker hvordan skadet tilknytning påvirker barnets utvikling og livskvalitet.
- Langsiktige konsekvenser av vold, overgrep og omsorgssvikt: Innsikt i hvordan traumatiske opplevelser påvirker barnets psykiske, emosjonelle og fysiske helse på kort og lang sikt.
- Risikofaktorer: Hva øker risikoen for at barn opplever omsorgssvikt, vold eller overgrep, og hvilke forhold kan bidra til å beskytte dem?
- Hva trenger de utsatte barna av oss voksne? Hvordan kan vi som voksne være til hjelp og gi dem den støtten de trenger? Hvilken rolle spiller trygge voksne i barns liv?
- Hva gjør jeg når jeg fatter mistanke? En praktisk gjennomgang av hvordan man skal handle dersom man mistenker at et barn lever under vanskelige forhold. Vi gjennomgår relevante prosedyrer, meldeplikt og samarbeid med andre instanser.
Kursets mål:
Å gi deltakerne verktøy til å identifisere bekymringssignaler, forstå barns reaksjoner og handle på en måte som beskytter og støtter barn i vanskelige situasjoner.
Dette kurset passer for alle som ønsker økt kunnskap om hvordan de kan hjelpe barn som lever i utsatte situasjoner.
*************************************************
Psykisk helse hos barn og unge: den viktige voksenrollen. 3 t.
Varighet: 3 timer
Kursbeskrivelse:
I kjølvannet av Reform 97, som blant annet førte til at 6-åringene begynte på skolen og barnehagedeltakelse for 1-åringer ble normen, har det vært en kraftig økning i henvisninger til BUP (Barne- og ungdomspsykiatrien). Hvorfor har dette skjedd? Hvordan kan vi som voksne forstå og møte barns behov på en måte som styrker deres psykiske helse?
Dette kurset tar for seg årsaker, konsekvenser og løsninger knyttet til barns psykiske helse, med et særlig fokus på den viktige voksenrollen i barnehagen og skolen. Gjennom teori, praksis og konkrete eksempler vil deltakerne få økt forståelse for hvordan de kan støtte barn på en trygg og utviklingsfremmende måte.
Kursinnhold:
jobber med barn, inkludert lærere, barnehageansatte, helsepersonell og andre som Voksenstyrt læringspress i barnehagen: Hva skjer når barn opplever et læringspress i ung alder? Hvordan kan vi balansere læring og lek for å sikre at barna får utvikle seg i et trygt og naturlig tempo?
- Hva trenger barn i barnehagen for å fungere best mulig og redusere stress? Vi ser på hva som fremmer trivsel og trygghet, og hvordan barnehageansatte kan legge til rette for et miljø som demper stress og styrker barns psykiske helse.
- Stress hos de minste barna i barnehagen: Hva er stress, hvordan påvirker det de minste barna, og hvilke tiltak kan forebygge dette?
- Tilknytningsteori i praksis: En gjennomgang av hvordan tilknytning påvirker barns utvikling, med praktiske eksempler på hvordan voksne kan fremme trygg tilknytning i hverdagen.
- Utviklingsstøtte og den viktige voksenrollen: Hvordan kan vi som voksne gi støtte som fremmer barnets utvikling, emosjonelle trygghet og sosiale ferdigheter?
- En hyllest til barnehageansatte: Kurset avsluttes med en påminnelse om hvor uvurderlig betydningsfulle barnehageansatte er i barns liv. Det arbeidet du gjør, legger grunnlaget for trygghet, trivsel og god psykisk helse hos barn.
Metodikk:
Kurset kombinerer teori med praksisnære eksempler og inviterer til aktiv deltakelse. Gjennom dynamiske diskusjoner, refleksjoner og konkrete caser skapes et læringsmiljø som engasjerer og inspirerer deltakerne.
Målgruppe:
Kurset passer for barnehageansatte, lærere, ledere i barnehager, helsesykepleiere og andre som jobber med barn i tidlig alder.
Mål med kurset:
Å gi deltakerne kunnskap og verktøy til å forstå og støtte barns psykiske helse i tidlig alder. Samtidig gir kurset inspirasjon og motivasjon til de som jobber i barnehage, ved å understreke betydningen av den viktige voksenrollen.
Dette er en invitasjon til å reflektere, lære og styrke din rolle som en trygg og støttende voksen i barnas liv.
***********************************************
Traumebevisst omsorg. Varighet: 3 t.
Kursbeskrivelse:
I møte med barn som er redde, sinte, utagerende eller unnvikende, stiller mange seg spørsmålet: Hva ligger bak denne atferden? Dette kurset gir en grunnleggende forståelse av hvordan traumer påvirker barns følelser, atferd og utvikling – og hvordan vi som voksne kan møte dem med trygghet, forståelse og støtte.
Kurset gir innsikt i hva det vil si å være traumatisert, hvordan hjernen påvirkes og formes av traumer, og hvordan voksne kan bidra til å skape trygge rammer for tilknytning og relasjon. Gjennom en kombinasjon av teori, praktiske råd og øvelser, vil deltakerne lære hvordan de kan støtte barn i deres hverdag, fremme følelsesregulering og bygge tillit.
Kursinnhold:
- Hva er traumer? En introduksjon til ulike typer traumer og hvordan de påvirker barns følelser, atferd og utvikling.
- Hvordan påvirker traumer hjernen? Gjennomgang av hvordan hjernen formes av traumatiske opplevelser, og hvordan dette påvirker barnets kapasitet til å regulere følelser, forstå verden og bygge relasjoner.
- Symptomer og årsaker: Hva skal du se etter? Hvilke signaler kan tyde på at et barn er traumatisert, og hva kan være årsaken bak atferden?
- Følelsesregulering: Hvordan kan vi hjelpe barn å regulere sterke følelser som sinne, frykt og sorg? Når er barnet tilgjengelig for tiltak som fremmer trygghet og relasjon?
- Trygghet, tilknytning og relasjon: Hvordan kan voksne skape et miljø som hjelper barnet å føle seg trygt, sett og ivaretatt?
- Praktiske øvelser: Tips og råd om enkle øvelser som hjelper barnet med selvregulering, og hvordan du som voksen kan være en motivator og samarbeidspartner i barnets hverdag.
Målgruppe:
Dette kurset er for alle som jobber med barn, inkludert barnehageansatte, lærere, barnevernspedagoger, helsesykepleiere og andre som ønsker å forstå hvordan traumer påvirker barns atferd og hvordan de kan bidra til helbredelse og støtte.
Mål med kurset:
Deltakerne skal få en dypere forståelse av hvordan traumer påvirker barns utvikling og atferd. Samtidig får de konkrete verktøy og strategier for å skape trygghet og hjelpe barn med å regulere følelser, bygge relasjoner og håndtere utfordringer i hverdagen.
Dette kurset er en invitasjon til å lære, forstå og handle – slik at vi sammen kan gi traumatiserte barn de beste forutsetningene for å vokse og utvikle seg i et trygt og omsorgsfullt miljø.
***********************************************
Ved avlysning/ avbestilt kurs;
Kurs må avlyses en uke i forkant, ellers faktureres det i sin helhet. Avbestilling skjer via mail.